Anxietate

Când Crăciunul nu e atât de ”merry”

Trăim într-o lume în care pare a fi o crimă să nu iubești Crăciunul, să nu te bucuri de atmosfera lui festivă, să nu îți petreci timp cu prietenii sau familia și să nu cheltui mai mulți bani decât ai în casă pentru decorații și cadouri. Dar ce te faci dacă atmosfera festivă pur și simplu nu te bucură, dacă nu ai prieteni sau familie și dacă nu ai bani să cumperi tot ce ți-ai dori de Crăciun? Probabil că începi să te panichezi, să crezi că nu ești bun de nimic, să crezi că ceva e greșit cu tine și să intri într-un episod depresiv major.

În Statele Unite, profesioniștii din domeniul psihologiei au raportat o creștere semnificativă a pacienților care se plâng de depresie, în timpul sărbătorilor de iarnă. Ce are America în comun cu România? Crăciunul. Și mai exact tradițiile de Crăciun. Așa că de ce să nu credem că și în România există o creștere a oamenilor care nu se bucură de sărbători așa cum ”ar fi normal” să o facă? 45% dintre americani ar prefera să sară peste Crăciun dacă ar putea, de cele mai multe ori din cauza stresului care poate duce adesea la depresie.

De ce e Crăciunul așa de grav pentru unii?

În primul rând, stresul pe care îl provoacă este unul imens pentru mulți oameni. Aceștia simt o presiune apăsătoare de a face unele lucruri ”așa cum fac toți ceilalți”, de a cumpăra cadouri scumpe, de a vizita mulți prieteni, a se comporta într-un anumit fel și a avea ”vacanța perfectă” în cine știe ce oraș european mult prea scump pentru buzunarul lor. “Nu îi obligă nimeni să cheltuie bani mulți” – ba da, sunt într-un fel obligați de societate, de tradițiile cu care am fost obișnuiți, de presiunea din jur și de imaginile false promovate la TV.

“În timp ce social-media și televiziunea sunt umplute cu imagini care arata iubire și bucurie, pentru mulți oameni realitatea sărbătorilor nu e atât de fericită. Între deadline-uri de sfârșit de an, familii disfuncționale și durerea pierderii unor persoane dragi, obiceiuri proaste în materie de mâncat și băut, și zile de iarnă tot mai reci și întunecate, este foarte simplu pentru cineva să nu se simtă atât de fericit sau încântat.”

Peste tot în online vedem scris “aceasta e cea mai magică perioadă a anului”, “ne aducem aminte să fim copii și să dăruim”. În primul rând, pentru unii a-și aduce aminte de copilărie este un fapt extrem de traumatic și înecat în durere. În al doilea rând, cine spune că trebuie să dăruim doar în perioada Crăciunului? De ce o sărbătoare sau, mai rău, o lună din calendar, face mai de dorit faptul de a fi buni unii cu ceilalți, de a dona și de a dărui lucruri? Fiecare lună, fiecare zi a anului ar trebui să fie zi de dăruit, nu doar cadouri, ci bunătate, înțelegere, un zâmbet. De multe ori, oamenii traumatizați de mici nu au nevoie de cadouri scumpe de Crăciun, ci de fapte simple, vorbe frumoase și încurajatoare. Cadourile nu șterg amintirile ororilor petrecute în viața unora, dar dacă arăți înțelegere și acceptare cuiva, acest lucru îi poate schimba viața pentru totdeauna.

Cum arată diferențele de percepție?

Haide să luăm câteva practici cunoscute ca fiind tradiționale de Crăciun și să vedem cum le pot percepe cei care nu sunt fani acestei sărbători.

  • Împodobitul bradului. Pentru oamenii care apreciază Crăciunul și se bucură de el, acest obicei creează o stare de bine, de bucurie, mai ales dacă este practicat cu prietenii sau familia. Pentru alții însă, acesta poate însemna: cumpărat un brad cu bani pe care nu îi are, a-l împodobi singur dacă nu are prieteni sau familie, a face mizerie prin casă și a fi nevoit să curețe tot mai târziu, a tăia un copac ceea ce înseamnă scăderea nivelului de oxigen al zonei.
  • Colindatul. Unii se bucură și abia așteaptă să iasă cu prietenii la colindat. Dar alții însă nu au o voce bună, așa că se pot simți extrem de prost și pot să le fie declanșate niște emoții negative din cauza rușinii și a blamării primite în copilărie pe baza vocii. De asemenea, nimănui nu-i place să meargă la colindat singur, iar unii oameni sunt complet lipsiți de prieteni și familie. Aici nu mă refer doar la homeless people, ci la oameni ca mine și ca tine, dar care nu au la fel de multe resurse.
  • Gătitul a tot felul de mâncăruri. Unii nu își permit să cumpere multe ingrediente, alții abia dacă se descurcă cu un salar minim, alții poate că și-au pierdut jobul din cauza pandemiei, alții nu au familie și nu au cu cine să stea la masă. Și să nu mai vorbim de cantitatea imensă de mâncare inutilă care într-un final te poate face să te simți și mai rău decât înainte, inclusiv din punct de vedere fizic. Este cunoscut faptul că oamenii iau în greutate în mod excesiv pe timpul sărbătorilor, iar asta pentru unii poate duce la un episod depresiv major.
  • Timpul petrecut cu prietenii și / sau familia. Aici pot interveni multe lucruri, printre care: lipsa familiei sau a prietenilor, pierderea unor persoane dragi sau amintirea acestora, triggers cu părinții care te forțau să petreci timp cu familia lărgită și să suporți toate întrebările invazive din partea rudelor legate de prieteni, relații amoroase, școală, carieră, etc., comparații făcute între tine și acel verișor care e mult mai bun decât tine în multe aspecte, și lista poate continua.
  • Cadourile. Oricât de frumos este acest gest, unii nu își permit să cumpere cadouri deloc sau nu își permit să cumpere cadourile pe care cei dragi le merită, iar alții nu au persoane apropiate cărora să le facă cadouri sau care să le ofere cadouri. Unii oameni pur și simplu rămân fără nici un fel de cadouri de Crăciun, pentru că nimeni nu se gândește să le ofere. Aceste persoane sunt de multe ori invizibile, și pe bună dreptate, pentru că nu vor să se simtă prost din cauza lipsei de resurse materiale. În altă ordine de idei, poate primești un cadou care nu îți place deloc și ești nevoit să te prefaci că îl adori, iar acest lucru poate fi obositor și triggering. Să nu mai vorbim de nenumăratele întrebări pe social media sau față în față, cum ar fi ”Ce ai primit de Crăciun?” sau ”La voi a venit moșul?”. ”Nu, nu a venit, și nici nu va veni, probabil nici nu știe că exist!”
  • ”Să fii o persoană mai bună”. Unii oameni se străduiesc să fie persoane mai bune în fiecare zi a anului și simt că dau greș oricum. Așă că atunci când aud ceva de genul ăsta, simt nevoia să dea foc la ceva pentru că doar Dumnezeu știe cât de mult se chinuie să fie persoane mai bune, nu doar de Crăciun. Să nu mai vorbim de așteptările înalte, poate chiar nerealiste care îi fac pe unii să își pardă complet speranțele.
  • Joaca în zăpadă. Poate fi distractivă mai ales pentru copii, dar unii oameni suferă de Tulburarea Afectivă Sezonieră, ceea ce înseamnă că sunt într-o stare depresivă continuă pe timpul iernii și pot simți frigul chiar și când centrala e pusă pe 25 de grade în casă.

Crezi că te regăsești în situațiile de mai sus?

În primul rând, dacă ești printre cei care devin foarte nefericiți excesiv de stresați sau deprimați, ar trebui să soliciți ajutorul profesioniștilor din domeniul sănătății mintale. Dacă îți este dificil, dar poate că nu ai nevoie de ajutor profesional, ia în considerare aceste strategii:

  • Stabilește limite personale în ceea ce privește banii cheltuiți pentru cadouri.
  • Nu accepta nicio reprezentare „perfectă” a Crăciunului în care mass-media, instituțiile sau alte persoane încearcă să te facă să crezi.
  • Încearcă să îți reduci așteptările.
  • Implică-te în a dărui într-un mod non-monetar prin organizații de caritate și cauze care ajută oamenii mai puțin norocoși.
  • Încearcă să fii recunoscător pentru ceea ce ai în viața ta, mai degrabă decât să te concentrezi pe ceea ce nu ai.
  • Evită vorbăria excesivă despre viața ta, în special despre lucrurile care crezi că lipsesc; Concentrează-te pe lucrurile pe care le poți schimba în viața ta și acționează asupra lor.
  • Fii bun cu tine însuți și compătimitor. Fă ceva pentru tine la fel de amabil și generos precum ai face pentru ceilalți.
  • Dormi suficient. Acest lucru poate reduce stresul și te va ajuta să te simți sănătos și să ai mai puțină vinovăție pentru toate petrecerile și cinele pe care nu le poți avea.
  • Chiar dacă ești izolat acasă, încercă să respecți cât mai mult posibil un program regulat. În timp ce singurătatea se poate simți ca și cum nu se va termina niciodată, încercarea de a face aceste zile să se simtă cât mai „normal” posibil te va ajuta să treci cu bine de acestă perioadă.
  • Începe fiecare zi cu un plan de câteva lucruri pe care le vei face, ține un jurnal zilnic despre cum te simți și ce faci, și păstrează un jurnal al simptomelor dacă ai vreo tulburare mintală.
  • Limitează consumul media. Vizionarea prea multor știri, citirea a prea multe articole și consumarea unui conținut prea mare de informații pot fi copleșitoare. Asigură-te că te uiți pe site-uri care oferă informații factuale despre ceea ce poți face pentru a te menține sănătos.
  • Rămâi activ fizic. Practică yoga sau antrenamente acasă cu impact redus urmând videoclipuri de pe YouTube. Mergi la plimbări prin cartier (sau mergi pe o bandă de alergare dacă ai una și dacă ești îngrijorat de ieșirea afară).
  • Conectează-te cu ceilalți. Dacă ai prieteni, nu ezita să te conectezi cu ei prin orice mijloace tehnologice sau fizice.
  • Găsește surse de confort și auto-îngrijire (self-care): oferă-ți un masaj la picioare sau folosește un aparat de masaj pentru picioare; concentrează-te asupra animalului tău de companie; gătește alimente sănătoase de confort; citește cărțile preferate; bea o ceașcă de ceai de plante (mușețelul te va ajuta să te relaxezi); ascultă muzica preferată.
  • Începe un proiect scris. Scrie într-un jurnal în fiecare zi; scrie poezie sau haiku; scrie nuvele sau începe un roman; scrie pe blog câteva minute în fiecare zi.

Ești o persoană care adoră sărbătorile de iarnă și Crăciunul?

Felicitări! E bine să te știi bucura de orice lucru. Din păcate alți oameni nu își pot permite așa ceva (pe lângă multe altele), dar asta nu înseamnă că tu ești direct responsabil/ă pentru ei. Bucură-te de Craciun, de familie, prieteni, cadouri, tradiții, dar nu uita să fii darnic și să încerci să ajuți oricât de mult poți atunci când vezi o problemă, și nu doar de Crăciun. Încearcă să observi acea persoană pe care o urmărești de mult timp pe Instagram dacă postează pe story lucruri triste sau dacă nu postează nimic legat de ce cadouri a primit. Intră în vorbă cu persoanele care îți par mai abătute. Multe lucruri se pot ascunde pe dinăuntru, iar tot ce vedem pe social media nu e adevărul suprem.

Tendința este să ne închidem ochii față de nevoile altora pe parcursul anului și să îi deschidem doar în perioada Crăciunului, pentru că atunci “să dăruiești e la modă”. Persoanele cu astfel de nevoi le vor avea tot anul, nu doar în timpul sărbătorilor de iarnă.

Dacă tot ne place să ne luăm după spiritul sărbătorilor, măcar să înțelegem ce înseamnă asta. Dacă înseamnă să faci cadouri, fă cadouri tot anul. Dacă înseamnă să-i ajuți pe altii, ajută-i tot anul. Dacă înseamnă să fii mai bun, ești invitat să fii mai bun tot anul. Dacă îți place așa de mult spiritul sărbătorilor, devino tu însuți spiritul sărbătorilor și atunci lumea va fi cu siguranță un loc mai bun, tot anul 🙃