Anxietate

Reducerea anxietății în perioada Coronavirusului (Covid-19)

Anxietatea este o reacție normală la incertitudine sau când apare iminența pericolului. Tocmai în această perioadă ne confruntăm cu ambele situații – incertitudine și posibil pericol. Pe lângă acestea, mai apar și alți stresori externi, precum disponibilizările unora de la locul de muncă, șomajul tehnic și criza economică ce va urma. Prin urmare, perioada cu care ne confruntăm în prezent cu toții este descrierea perfectă a incertitudinii referitoare la prezent și viitor.

Această perioadă poate fi solicitantă atât pentru cei fără istoric de anxietăți sau alte psihopatologii, dar pot exacerba simptomele celor care au avut istoric. Având în vedere că proximativ 70% din populația globală resimte cel puțin odată în viață anxietatea, putem zice că în acest context aproape oricine poate fi afectat.

reducerea anxietății

STOCURILE DE HÂRTIE IGIENICĂ ȘI DROJDIE NU REDUC ANXIETATEA!!!

Ce poți face tu pentru tine începând de acum este să fii drăguț cu tine. Această perioadă este una stresantă pentru toată lumea.

Este ok dacă simți mai multă anxietate ca de obicei.

Este ok să îți aloci mai mult timp pentru tine și pentru sănătatea ta mintală.

Momentan faci tot ce e posibil într-o perioadă în care doar pornirea televizorului te poate face să te simți copleșit de situație.

Anxietatea poate avea 2 tipuri de răspunsuri complet diferite:

  • exacerbarea stărilor fiziologice (componsare prin supratestare – temperatură, stare fiziologică – dar și achiziții de stocuri imense, lăsându-i pe cei defavorizați fără produsele de bază esențiale)
  • refuzul de a crede că așa ceva se întâmplă și refuz referitor la severitatea situației – acesta este un mecanism clasic de evitare – care nu face altceva decât să întărească relația dintre eveniment-anxietate-evitare

Soluția nu este nici una dinre cele două opțiuni, ci undeva în mijloc.

COVID-19 este o afecțiune mai severă decât gripa sezonieră, iar pentru unii poate fi fatală. Este normal să avem griji referitoare la acestă pandemie, dar situația nu este un dezastru catastrofic.

Poți utiliza grija care apare înacțiuni pozitive și proactive – precum practicarea bunei igiene, statul acasă, crearea unui plan în cazul în care ai nevoie de autoizolare.

Dorești să citești mai multe despre ce poți face în perioade de pandemie, încearcă acest articol.

reducere anxietate Covid19

Câteva tips-uri de reducere a anxietății în această perioadă

  1. Fii conștient că e parte din condiția umană să reacționezi anxios la situații critice.
  2. Redirecționează anxietatea în acțiuni concrete – fă-ți o listă de activități, poate încerci lucruri noi – carantina e timpul cel mai bun. Anxietatea are talentul de a ne face să credem că suntem neputincioși, nimic nu mai contează și ceva catastrofic se va întâmpla (poate unii din voi aveți deja proiecțiile catastrofice formate)
  3. Limitează sau elimină cu totul știrile din surse dubioase – ajută doar la crearea senzaționalului și la exacerbarea anxietăților
  4. Observă comportamentele care întăresc anxietatea și redu frecvența acestora. În schimb încearcă să crești frecvența comportamentelor care te ajută în această perioadă. Cum scădem frecvența unui comportament? Ușor. Observăm comportamentul – îl monitorizăm (descriere comportament / gânduri care apar/consecințeke comportamentului (ce mă întărește să fac acest comportament? Ce pedepse sunt asociate?) și în final măsoară comportamentul – cât de frecvent e și noul target (vreau ca în 7 zile să reduc comportamentul cu 50%) – Cum fac aia – brainstormig cu soluții.
  5. Fii focusat pe aici și acum. Ia fiecare zi pe rând 🙂

Dorești să citești mai multe? Încearcă articolul Prima Ședință sau Insomnie I

Interesat de psihoterapie online?